تحقیقات نشان می دهد سرعت یادگیری ریاضی در کودکانی که بازی های فکری انجام می دهند بالاتر است
این تحقیقات نشان میدهند کودکانی که مارپله بازی کردهاند، در ریاضیات بهتر عمل میکنند. ساختار عددی این بازیها، به کودک در شناسایی سریعتر اعداد، جمعهای ساده اولیه و شناخت اعداد بزرگتر و کوچکتر، کمک شایانی دارد
این یافتهها مدرکی جدید بر اهمیت روشهای نوین بازیوارسازی (وارد کردن بازی های فکری به سیستم آموزشی برای یادگیری بهتر) است و همچنین میتواند پشتوانه محکمی بر یافتههای پیشین مبنی بر استفاده از بازیهای فکری برای رشد و بهبود تواناییهای عاطفی-اجتماعی و انگیزشی کودکان باشد
دکتر جیم بالادارس اسقف دانشگاه کاتولیک شیلی، نویسنده اصلی این مقاله میگوید: بازیهای فکری موجب پیشرفت تواناییهای ریاضیاتی کودکان میشود. استفاده از بازیهای فکری یک راهبرد مناسب با تأثیراتی بالقوه در
مهارتهای مقدماتی و پیشرفته ریاضیاتی است
برای بررسی این مقاله، محققان 19 تحقیقات مختلف را که در طی آن کودکان در سنین 3 تا 9 سال در جلسات مختلفی در کنار معلمها، والدین یا روانشناسهای خود به بازیهای فکری پرداختهاند، بررسی کردهاند
تعداد بسیاری از این تحقیقات بر پایه بازی پایه مارپله انجام گرفته است. اما برخی از تیمها بر بازیهای دیگری نیز تحقیقات خود را گسترش دادهاند. چند گروه تحقیقاتی، کودکان را به دو دسته تقسیم کردند: آنها با یک دسته از این کودکان بازیهای فکری بر محوریت اعداد انجام دادند و با دسته دوم این کار انجام نگرفت. همچنین در تحقیقاتی دیگر کودکان در دو گروه تقسیم شدند که گروه اول دومینوی مبتنی بر اعداد، و گروه دوم دومینوی مبتنی بر رنگها را بازی میکردند
پس از آن کودکانی که در این تحقیقات شرکت داشتند در چهار مهارت پایه ریاضیاتی تست شدند: توانایی شناخت ابتدایی اعداد (شامل ترتیب شمارش اعداد)، درک ابتدایی اعداد (شامل مهارت شناخت عدد بزرگ از کوچک)، درک عمیق اعداد (شامل توانایی جمع و تفریق) و علاقه به ریاضیات
آمار نهایی نشان میداد در میان کودکانی که بازیهای فکری انجام میدادند، مهارتهای ریاضیاتی در 52% آزمونها پیشرفت چشمگیری داشتند و در 32% موارد کودکانی که بازیهای فکری انجام داده بودند، نتایج بهتری نسبت به گروه دیگر به دست آورده بودند
همچنین در تحقیقاتی که به دومینوها مربوط بود، کودکانی که با دومینوهای اعداد بازی کرده بودند، نسبت به کودکانی که با دومینوهای رنگی بازی کرده بودند، در مقایسه های عملی، سریعتر عمل میکردند. در کنار این موضوعات کودکانی که در این تحقیقات ماروپله بازی کرده بودند پیشرفتی چشمگیر در شناسایی اعداد و جمع زدن نشان دادند و علاقه آنها به ریاضیات بالا رفته بود
دکتر بالادارس در داین زمینه میگوید: بازیهای فکری به راحتی میتوانند در اهداف آموزشی مرتبط با مهارت های ریاضی و دیگر زمینهها، افزوده شوند. در زمان حاضر طراحی بازیهای فکری و بررسی تأثیر آنها در مهارتهای ادراکی شهودی مرتبط با اعداد کودکان، امری ضروری است
در آینده نزدیک فضایی جذاب برای توسعه و پیشرفت بازیهای فکری با توجه به سطح پیچیدگی این بازیها و نیاز به طراحی بازیهای جدید با اهداف آموزشی، ایجاد خواهد شد